--= powrót do strony głównej =--
 

            Ten robot potrafi naprawdę dużo, w porównaniu ze swoim poprzednikiem. Precyzyjne chwytanie przedmiotów, naturalne reakcje (Robosapien V2 podniesie się kiedy zostanie powalony), rozpoznawanie kolorów czy wchodzenie w interakcję z obiektami i ludźmi to tylko część jego zalet.

    Przebudzenie:
    Robot otworzy oczy dopiero wtedy, gdy umieścimy w min wszystkie potrzebne baterie. Przebudzony V2 rozłoży szeroko ramiona i powita nas swoim głosem. Nie trzeba władać biegle angielskim, aby zrozumieć co do nas mówi, ale znajomość tego języka na poziomie przynajmniej dobrym jest mile widziana. Na początku zapoznawania się z robotem producent sugeruje uruchomienie jednego z trybów demonstracyjnych. Bierzemy więc do rąk pilota, który przypomina swoim wyglądem pada jednej z konsol do gier i wstukujemy odpowiednią kombinację.

    Demo:
    Demo "taniec" jest bardzo spektakularne. V2 włącza muzykę, a jego ruchy rzeczywiście sprawiają wrażenie, że maszyna ma poczucie rytmu. Po obejrzeniu tego przedstawienia widać, że robot kryje w sobie spory potencjał możliwości. Ale to nie wszystko.
    Drugie demo nosi nazwę "gimnastyka". Tym razem zobaczymy zaawansowane ruchy Robosapiena V2. Robot pochyli się, położy, usiądzie, a na końcu - wstanie.

    W zakres możliwości robota wprowadza nas dołączona instrukcja. Znajdują się w niej bardzo przydatne informacje, takie jak: tabela funkcyjna przeglądu pilota, podstawowe funkcje, demo i animacje, reset oraz swobodne poruszanie.

    Pilot: Początkowo przyjdzie nam zapoznać się z dużą ilością kombinacji, które wprowadzić możemy dzięki kontrolerowi. Są to przeróżne czynności, m.in.: chodzenie, stop, śpij/obudź się, szarżuj do przodu, szarżuj do tyłu, rzut za pomocą lewej/prawej ręki, kopnij prawą/lewą nogą. Jest też mnóstwo dźwięków lub komend, jakie Robosapien potrafi wypowiedzieć, min.: śmiech, ryk, obraza, spokój, beknięcie, "hej mała", a nawet imitacja puszczania wiatrów...

    System wizji:
    Robota wyposażono w dwa systemy wizji (długi i krótki zasięg), co pozwala mu unikać przeszkód, rozróżniać kolory i namierzać ruch. Robosapien V2 będzie reagował na bodźce w zależności od tego, w jakiej odległości od niego znajduje się ich źródło.

  
Film reklamowy cz. 1        
Film reklamowy cz. 2        
Film reklamowy cz. 3        
Podręcznik Użytkownika (PDF)        
        

    Wizja podczerwieni - długi zasięg:
        - Kiedy Robosapien zobaczy coś w dużej odległości, skieruje w tym kierunku głowę i górną partię ciała.
        - Poza tym nie zareaguje na nic widzianego na tą odległość.
        - Gdy robot będzie namierzał na dużą odległość, jego oczy będą powolnie mrugać.
    Wizja podczerwieni- krótki zasięg:
        - Robosapien będzie kierował głowę w kierunku źródła bodźca
        - Będzie komentował to co widzi, jego oczy zaś będą mrugać szybciej
        - Jeśli obiekt który namierza pozostanie w bezruchu, Robosapien może poprosić użytkownika o podanie przedmiotu.
        - Jeśli użytkownik będzie się drażnił z robotem i nie da mu pożądanego przedmiotu, RV2 może się zirytować i zresetować.

    Reakcja na bodziec:
    Jeśli znienacka podsuniemy robotowi jakiś obiekt pod oczy, zakrywając przy tym wszystkie inne sensory, zareaguje on zainteresowaniem. Podczas oględzin włączy on swoją kolorową kamerę i gdy przedmiot pozostanie nieruchomy - rozpozna kolor.
    Inną zaletą Robosapiena V2 jest umiejętność unikania przeszkód za pomocą podczerwieni. Można również wyłączyć wzrok elektronicznej istoty. Wówczas robot będzie badał otoczenie sensorami w stopach i rękawicach.

    Rękawice:
    Robosapien na każdej dłoni ma rękawicę. Te sensory mogą być aktywowane poprzez podniesienie ich lub wepchnięcie. Służą one robotowi jako sensory podczas odkrywania otoczenia tak, by mógł wykryć przeszkody na swojej drodze oraz wprowadzać w życie programy pozycyjne.

    Stopy:
    Robosapien ma po dwa sensory na każdej ze stóp, jeden z przodu i jeden z tyłu. Są one aktywowane za pomocą dotyku. Służą jako detektory podczas odkrywania otoczenia, pomagają też w namierzaniu przeszkód. Kiedy robot porusza się do przodu, każdy z jego sensorów z tyłu stopy może zostać pobudzony by zatrzymać jego ruchy. Sensory te są używane także do programowania pozycyjnego.

    Wstrząs:
    Robosapien wyposażony jest w sensory wstrząsu tak, by powstrzymać większość funkcji i zapobiec uszkodzeniom kiedy się przewróci. Robot przestanie funkcjonować po przewróceniu. Jeśli przewróci się na plecy, przestanie działać. Jeśli będziesz mimo to próbował zmusić go do podjęcia działania, usłyszysz że robot może wykonać polecenie wyłącznie stojąc. Następnie Robosapien samodzielnie podniesie się z ziemi.

    Chwyt:
    Jeżeli rozkażemy robotowi złapać lub podnieść jakiś obiekt, najpierw sprawdzi on za pomocą sensorów chwytu czy mu się udało. Gdy okaże się, że nie trzyma w rękach żadnego przedmiotu, ponowi próbę chwytu. Kiedy chcemy, aby robot podniósł przedmiot leżący nisko, powinien być umieszczony przed stopą odpowiadającą ręce, za pomocą której ma być wykonany chwyt. Fant znajdujący się na średniej wysokości powinien zaś znajdować się na płaskiej powierzchni, mniej więcej na wysokości kolan robota.

    Rozpoznawanie kolorów:
    Robosapien potrafi rozpoznawać kolory. W tym celu należy umieścić dany przedmiot przez oczami robota w odległości nie większej niż kilka centymetrów i trzymać go nieruchomo. Po pewnym czasie robot spróbuje rozpoznać kolor. Niestety, V2 rozróżnia tylko trzy barwy: czerwony, zielony i niebieski.

    Słuch:
    Kiedy Robosapien usłyszy dźwięk, wyłączy sensory wizji i zacznie nasłuchiwać. Jeśli usłyszy za dużo dźwięków naraz wyłączy swój sensor słuchu. Gdy robot usłyszy inny dźwięk z boku, odwróci się w kierunku jego źródła, lecz będzie reagował najlepiej na dźwięki, które usłyszy przed sobą, zaś reakcje na nie będą zależeć od tego, czy będzie coś trzymał w rękach czy też nie. Jeżeli robot nie trzyma niczego w rękach, podejdzie natychmiast do źródła dźwięku. Jeśli jednak ma coś w mechanicznych łapach, wówczas odczeka 4 sekundy i następnie podejdzie do źródła dźwięku i wypuści trzymany przedmiot. Można też sprawić, by rzucił przedmiot, wydając głośny dźwięk podczas tych czterech sekund. Niestety Robosapien nie słyszy dźwięków kiedy się porusza bądź namierza przedmiot sensorami wzroku. Jeśli jest w module oczekującym, nie podejdzie do źródła dźwięku. (Robosapien w tym module zakłada bowiem, że wszystkie dźwięki pochodzą ze źródła znajdującego się przed nim).

    Namierzanie laserowe:
    Jeżeli skierujemy pilota na podłogę lub przeszkodę znajdującą się przed robotem i przytrzymamy przycisk Laser, zostanie wystrzelona wiązka laserowa, za którą Robosapien V2 zacznie podążać. RV2 "zobaczy" wiązkę laserową dokładniej, gdy skierujemy ją na pionową powierzchnię, taką jak ściana. Ponadto, będzie on podążał za wiązką nawet kiedy jego wizja będzie wyłączona. Wadą jest jednak fakt, iż V2 nie używa opcji wykrywania przeszkód podczas "spaceru" za wiązką lasera. Dlatego też jeśli na drodze napotka jakąś przeszkodę, nie ominie jej.

    Programowanie:
    Programowanie może być podzielone na dwie różne kategorie: kontrolowane i pozycyjne.
    Programowanie "pozycyjne" umożliwia kontrolowanie Robosapiena ręcznie, decydując o każdym jego ruchu. Wystarczy wprowadzić odpowiednią kombinację za pomocą pilota i spokojnie zacząć programować robota. Możemy wtedy poruszać ramionami i ciałem V2 ręcznie. Za każdym razem gdy przestaniemy nim poruszać, robot zapamięta pozycje i zatwierdzi "okay". Bez problemu można poruszać jego barkami, nadgarstkami, wyginać talię do przodu i tyłu oraz na boki. Poruszanie kilkoma kończynami równocześnie także jest możliwe. Po programowaniu wystarczy, że zawiesimy zabawę na ok. 3 sekundy - wówczas zabawka wyjdzie z modułu programowania i powtórzy wszystkie nauczone ruchy. Warto jednak pamiętać, iż nie można zmuszać robota do poruszania się wbrew jego mechanicznym możliwościom. Nie należy również wykonywać zbyt szybkich ruchów jego kończynami. W programie pozycyjnym można łączyć ruchy górnej części ciała z ruchami nóg i chodzeniem, dzięki sensorom stopy.
    Programowanie "kontrolowane" - tutaj konstruktorzy pozwalają nam zaplanować ruchy Robosapiena przy pomocy pilota. Robot zapamiętuje poszczególne ruchy wykonane za pomocą kontrolera, a zatem bez trudu uda nam się zmusić go nie tylko do chodzenia czy ruchów ciała, ale i dem oraz animacji. Nie można wprowadzać jedynie akcji typu: sen, wyłączenie mocy, dźwięk i wizja off, interakcje z innymi robotami, zmiana tempa kroku, swobodne patrolowanie oraz ręczne ustawianie koloru.

    Interakcje:
    W tym module Robosapien będzie bawił się ze swoimi kolegami - robotami. Oba roboty muszą zostać ustawione naprzeciw siebie na płaskiej powierzchni. Robosapien V2 potrafi bawić się z Roboraptorem i Robopsem. (zobacz krótkią sekwencję wideo, ze strony producenta, pokazującą reagowanie robotów na polecenia Robosapiena V2, dostępną też u góry strony).

    Jak widać, wachlarz możliwości robota jest rzeczywiście bardzo szeroki. Możemy go odpowiednio zaprogramować i traktować jak elektronicznego zwierzaka domowego. Gdy zadbamy o to, by nie zbliżał się do schodów, na pewno nie stanie mu się nic groźnego i wszystkie ruchy, które wpoimy mu w pamięć wykonywać będzie poprawnie. Urządzenie zapamiętuje do 12 poleceń, tak więc możemy powierzyć mu naprawdę interesujące zadania. Za niespełna 1200 zł stajemy się posiadaczem niezwykle interesującej zabawki, której możliwości rozwikłamy nie w tydzień, lecz kilka miesięcy. Dzieci z pewnością będą się śmiać i wyrażać chęci aby pobawić się z robotem, jednak sterowaniem zajmować powinna się zdecydowanie osoba starsza, która ma co najmniej 8-10 lat. Robosapien V2 zaskoczy użytkownika ogromem funkcji, jakie bez trudu może wykonać, choć z pewnością nie stanie się partnerem do gry w kręgle czy elektroniczną pomocą domową. Jest to świetny gadżet do zabawy nieporównywalny z zadną dotychczasową zdalnie sterowaną zabawką.